Reklama ma bardzo stare korzenie. Odkąd istnieje handel, istnieje też reklama. I jak można się spodziewać jej formy zmieniały się w zbiegiem czasu i rozwojem techniki. Jednym z pierwszych sposobów na promowanie swoich produktów było wynajmowanie nawoływaczy, którzy to mieli za zadanie przyciągnąć uwagę przechodniów. Sposób może skuteczny jednak posiadający więcej wad niż zalet, jak chociaż by ograniczenie reklamy do rejonu, w którym słychać nawoływacza. Kolejnym krokiem w rozwoju reklamy było wykorzystanie symboli graficznych malowanych na ścianach domów i tablicach zawieszonych nad sklepami. Forma ta zachowała się w zmienionej formie do dzisiaj, jednak nie cieszy się taką popularnością jak reklama drukowana, która to po raz pierwszy pojawiła się w 1450 roku. Reklama drukowana przez długi okres pozostawała jedyną skuteczną formą reklamy umożliwiającą dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Jednak forma ta zaczęła tracić na znaczeniu, gdy coraz popularniejsze stały się odbiorniki radiowe, a w późniejszym okresie telewizyjne. Reklama przekazywana przez urządzenia radiowo-telewizyjne w krótkim czasie stała się najatrakcyjniejszą formą promocji produktów na całym świecie. Do dnia dzisiejszego bombardowani jesteśmy przez setki spotów zachęcających nas do zakupów. Jednak każda z powyżej przedstawionych form reklamy obarczona podobnymi problemami, jak choćby brak możliwości wstrzelenia się, w zainteresowania jej odbiorców.

Ocena sieci reklamowych działających na polskim rynku z punktu widzenia wydawcy.

Problemy te mogą jednak zostać rozwiązane przez coraz szybciej rozwijający się rynek reklamy internetowej. W odróżnieniu od pozostałych rozwiązań reklama internetowa umożliwia dobranie wyświetlanych reklam do potencjalnych zainteresowań odbiorcy. Dlatego też obserwujemy coraz to większe zainteresowanie tą formą promocji, przez co reklama internetowa zajmuje drugie miejsce po telewizji wśród najczęściej wybieranych form promocji produktów. Według badań IAB AdEx przeprowadzonego przez PwC wydatki na reklamę internetową w Polsce w 2011 wyniosły prawie 2 miliardy złotych i nadal notuję się tendencję wzrostową. Potencjał tkwiący w reklamie internetowej sprawia, że jest ona ciągle rozwijana i może w krótkim czasie stać się najpopularniejsza formą promocji firm oraz produktów.

Author