Jak poprawnie analizować i dobierać słowa kluczowe?
Znaczna część procesu pozycjonowania kręci się wokół słów kluczowych. To od ich prawidłowego doboru zależy, czy uda nam się wygenerować ruch na stronie, a co za tym idzie – poprawić konwersję. Ważne jest, by do analizy o doboru słów kluczowych wybrać odpowiednie narzędzia, a nie kierować się wyłącznie intuicją. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?
Do czego służą słowa kluczowe?
Postawmy się na miejscu zwykłego użytkownika. W jego głowie pojawia się myśl, wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę i szuka odpowiedzi. Wchodzi w jedną ze stron i wówczas możliwe są dwa scenariusze: znajduje konkretną odpowiedź lub wraca do wyników wyszukiwania, ponieważ treść strony nie zgadza się z podanym zapytaniem. Dlatego chcąc pozycjonować się na konkretne słowa kluczowe, ważne jest, by tworzyć content, który będzie odpowiedzią na konkretne zagadnienia.
Jest kilka schematów, którymi kierują się użytkownicy podczas wyszukiwania. Słowa kluczowe uwzględniać m.in. brandowe, czyli takie określające nazwy konkretnych marek, jak „Adidas”, „Sony” czy „Ford”. Innym sposobem wyszukiwania są frazy kluczowe określające nazwę usługi. Część użytkowników dołącza do tego nazwę miejscowości, inni korzystają z personalizacji wyników wyszukiwania. Są to słowa kluczowe takie jak „restauracja wegańska Gdańsk”, „zoofizjoterapeuta Kraków” czy „mechanik samochodowy”. Są to także nazwy produktów, których szukamy w internecie. Inne słowa kluczowe to tzw. direct answers, czyli krótkie pytania, gdy szukamy prostej i szybkiej odpowiedzi. Są to między innymi takie frazy jak „Quentin Tarantino wiek” czy „owczarek holenderski waga”.
Oprócz tych trzech typów są także bardziej rozbudowane zapytania, nazywane frazami długoogonowymi. Są to najczęściej frazy produktowe, takie jak „wycieraczka tylna Skoda Fabia”, „szelki dla psa antyucieczkowe” czy „żółta sukienka z długim rękawem”. Długi ogon to także rozbudowane frazy opierające się na konkretnych pytaniach: „jak wymienić koło w Żuku”, „dlaczego pies zagania rowery” czy „jak znaleźć numer księgi wieczystej”.
Jakie słowa kluczowe wybrać?
Nie jest tajemnicą, że pozycjonowanie się na długi ogon jest bardzo opłacalne. Nie należy skupiać się wyłącznie na frazach, które cechują się dużą popularnością i konkurencyjnością, a jednocześnie rzadko kiedy prowadzą do konwersji. Warto unikać również błędów ortograficznych i słów nienaturalnych, sztucznie umieszczanych w tekstach.
Wybierając słowa kluczowe, na które chcemy się pozycjonować powinniśmy sięgnąć nie tylko po Keyword Planner od Google, ale także wykorzystać wszelkie inne dostępne narzędzia, w tym samą wyszukiwarkę Google. Wśród narzędzi godnych polecenia jest między innymi Senuto, Semstorm czy Answer The Public. Nie należy jednak ślepo postępować zgodnie z ich wskazówkami – warto poradzić się specjalistów.