Czym jest suchy offset i gdzie sprawdza się najlepiej?

Do najbardziej praktycznych i wydajnych technologii poligraficznych możemy zaliczyć tak zwany suchy offset. Metoda ta stała się bardzo popularna wśród producentów opakowań dla różnych rodzajów branż. Dlaczego? Na czym polega stosowanie tej techniki? I czy ma ona jakieś ograniczenia?

Producenci opakowań o nietypowych, nieregularnych kształtach, poszukując najlepszej techniki do ich zadruku, z pewnością wezmą pod uwagę technologię suchego offsetu. Ta zaawansowana metoda ma ważne z kilku punktów widzenia zalety, jednak nie jest też wolna od paru ograniczeń. Aby lepiej poznać suchy off-set, najlepiej zacząć od zrozumienia, jak konkretnie działa.

Jak działa technika suchego offsetu?

Jak już wspominaliśmy – suchy offset jest technologią dość zaawansowaną. Wynika to z faktu, że łączy ona w sobie różnorodne cechy dwóch innych metod poligraficznych – druku offsetowego oraz druku typograficznego. Korzystając z ich cech, suchy offset (który zawdzięcza swoją nazwę wyeliminowaniu użycia wody z procesu zadruku) stał się technologią bardzo wydajną i ekonomiczną.

Cały proces najłatwiej jest jednak opisać w prosty i nierozbudowany sposób. A polega on na użyciu specjalnej, wcześniej przygotowanej formy drukowej, której zadaniem jest przeniesienie zaprojektowanego obrazu na obciąg gumowy. Z owego obciągu obraz przenoszony jest następnie na podłoże, czyli powierzchnię zadrukowywaną (na przykład w postaci plastikowego opakowania).

Suchy offset z uwagi na swoje właściwości znalazł zastosowanie w produkcji trudnych na pierwszy rzut oka opakowań.

Gdzie najlepiej sprawdza się suchy offset?

Ze względu na specyfikę działania techniki suchego offsetu najlepiej sprawdza się on podczas zadruku produktów o nietypowych kształtach. Będą to więc wszelkiego rodzaju opakowania utrzymane na przykład w formie zaokrąglonej, czyli:

  • tuby – często wykorzystywane dla kosmetyków czy wyrobów branży spożywczej,
  • kubki – stanowiące opakowania na przykład dla jogurtów, lodów czy śmietany,
  • puszki aluminiowe – na przykład na napoje,
  • wiadra – na przykład na farbę, ale też takie do przechowywania żywności – warzyw, i tym podobnych.

Co więcej – suchy offset daje możliwość zadruku również elementów mniejszych i metalowych – takich jak chociażby zakrętki i kapsle do butelek.

Jak widać – wachlarz zastosowania dla suchego offsetu jest dość spory, ale i skonkretyzowany. Może on być wykorzystywany do produkcji opakowań dla praktycznie każdej branży. Suchy offset ma jednak znacznie więcej zalet. Jakich?

Zalety wykorzystania suchego offsetu

Całkiem spora popularność tej techniki wśród producentów opakowań nie jest bynajmniej wynikiem przypadku. Składa się na nią szereg zalet, do których zaliczyć możemy takie korzyści jak:

  • ekonomia zadruku – suchy offset należy do ekonomicznych technik druku, dzięki czemu koszty uzyskania dobrych efektów są stosunkowo niewielkie. Na ekonomiczność tej metody wpływ ma również fakt, że nie wykorzystuje ona wody, co przekłada się na redukcję zasobów potrzebnych do uruchomienia produkcji,
  • ekologia – brak potrzeby wykorzystania wody w procesie zadruku offsetowego oznacza również, że jest to metoda ekologiczna i bardziej przyjazna środowisku,
  • wydajność – producenci zwracają uwagę również na to, że technika suchego offsetu jest bardzo wydajna. Jesteśmy w stanie wyprodukować wiele opakowań w dogodnym czasie i przy użyciu racjonalnej ilości zasobów.

Suchy offset – jakie ma ograniczenia?

Niestety, jak każda technika poligraficzna, także suchy offset ma swoje ograniczenia. Najważniejsze z nich to:

  • kwestia sposobu mieszania farb – okazuje się, że przy suchym offsecie kolory, które powstały wskutek mieszania farb, mogą występować wyłącznie na ograniczonej powierzchni produkowanego opakowania,
  • kwestia przejść tonalnych – w suchym offsecie nie da się uzyskać przejść tonalnych do 0% koloru,
  • a także kwestia dostosowania efektów graficznych, które chcemy zastosować na opakowaniu – niestety suchy offset nie daje w tym aspekcie pełnej swobody i niektóre efekty po prostu w jego procesie nie wyjdą. Dlatego – decydując się na wykorzystanie tej, a nie innej techniki zadruku – należy już podczas projektowania opakowania wziąć pod uwagę możliwe ograniczenia.

Suchy offset – jakie firmy?

Chcąc wykorzystywać technologię suchego offsetu w najlepszej jakości, warto współpracować z doświadczonymi i nowoczesnymi firmami branży poligraficznej, które oferują skuteczne i sprawdzone rozwiązania.

Dobrym przykładem będzie tu firma MMR Group PrintSolutions, w której ofercie dedykowanej technice offsetowej znajdziemy między innymi:

  • grawerowane płyty i formy,
  • taśmy montażowe,
  • obciągi podkładowe, samoprzylepne, kompresyjne, a także transferowe – które nadają się zarówno do wysokonakładowego druku konwencjonalnego, jak i UV (za ich pomocą można zadrukowywać np. puszki do napojów, plastikowe opakowania różnych kształtów, a nawet metalowe zakrętki do butelek).